Thursday 31 August 2017

Forex Handel In Islam


72210. Ruling på handel i valutor Jag skulle vilja veta om investeringar i curreny (FOREX Market). Som idag är det mycket vanligt att människor investerar i Euro för att tjäna vinst. En mäklare fortsätter att ringa mig att investera USD i Euro. Är handel med valutahalal. Publicerad Datum: 2005-07-08 Prisa till Allaah. Att handla i valutor är tillåten så länge som utbytet äger rum under samma sammanträde som kontraktet görs. Det är tillåtet att sälja euro för dollar så länge som utbytet äger rum under samma sammanträde som kontraktet görs. Men när affären handlar om samma typ av valuta, som att sälja en dollar för två dollar, är det inte tillåtet eftersom det är en typ av riba. I så fall bör de vara lika stora och utbytet måste äga rum i samma sammanträde som kontraktet om utbytet handlar om en typ av valuta. Beviset för detta är den rapport som Ubaadah ibn al-Saamit berättar om, som sa: Allaas budbärare (Allahs frid och välsignelser är på honom) sade: Guld till guld, silver till silver, vete för vete, korn för korn, datum för datum, salt för salt, som för liknande, samma för samma, hand till hand. Om typerna är annorlunda så sälj du dock, så länge det är hand i hand. Beskrivs av muslimen, 1587. Det står i Majmoo Fataawa Ibn Baaz (19171-174): Att handla i valuta, köpa och sälja är tillåten, men det är villkoret att utbytet är hand i hand om valutorna är annorlunda. Om en person säljer libysk valuta till amerikansk eller egyptisk eller vad som helst valutahand till hands, är det inget fel med det, till exempel om han köper dollar för libysk valutahand till hands, byter den i ett sittande eller köper egyptisk eller engelsk valuta etc för den libyska eller vad som helst valuta hand att hand, det är inget fel med det. Men om det finns en fördröjning är det inte tillåtet, och om utbytet inte görs i samma sammanträde, är det inte tillåtet, för det anses i så fall vara en typ av ribabaserad transaktion. Så byten måste ske i samma sammanträde, hand i hand, om valutorna är olika. Men om de är av samma slag, måste två villkor vara uppfyllda: de borde vara lika stora och utbytet ska äga rum i samma sammanträde, eftersom profeten (Allahs frid och välsignelser är honom) sa: Guld för guld , silver till silver Regeringen om valuta är som nämnts ovan om de är annorlunda då det är tillåtet att de utbytta beloppen är olika, så länge som utbytet äger rum i samma sammanträde. Om de är av samma slag, till exempel dollar för dollar eller dinarer för dinarer, måste utbytet ske i samma sammanträde och de borde vara lika stora. Och Allah är källa till styrka. Avsluta citat.106094. Regler om att hantera valutor i FOREX-systemet och betala avgifter för att försena affären Är det tillåtet att handla i valutor på valutamarknaden (forex) via Internet Vad är din åsikt om tabiyeetfrågan (som anger intresse för att inte använda avtalet samma dag) Vad är din åsikt om clearingprocessen som är att försena inlämning en till två dagar efter kontraktets slut. Publicerad Datum: 2008-01-08 Prisa till Allaah. Det är tillåtet att handla i valutor om avtalet är gjort hand i hand och transaktionen är fri från villkor som föreskriver riba, såsom fastställande av avgifter för att försena affären, vilket är ränta som belastar investeraren om han inte gör det fatta beslut om affären samma dag. När det gäller hand-by-hand-utbyte har detta diskuterats i svaret på fråga nr. 72210. När det gäller avgifter för att försena affären och handeln med marginaler har ett uttalande utfärdats av det islamiska Fiqh-rådet angående detta, som säger följande: Prisa vara Allah allena och välsignelser och fred vara på den där efter är ingen profet, vår herre och profeten Muhammad, och på hans familj och följeslagare. För att fortsätta: Det islamiska Fiqh-rådet i den muslimska världslivet, i sin artonde session som hölls i Makkah al-Mukarramah från 10 till 1431427 AH (8-12 april 2006), har granskat frågan om handel med marginaler, vilket innebär att att kunden betalar en liten summa av värdet av det han vill köpa, vilket kallas en marginal, och agenten (banken eller på annat sätt) betalar resten som ett lån, förutsatt att inköpsavtalet förblir i namnet på agent som en pant för de pengar som lånades. Efter att ha lyssnat på den forskning som har lämnats in och den detaljerade diskussionen om detta ämne är rådets uppfattning att denna transaktion innebär följande: 1 Handla i köp och sälja för vinstsyfte, och denna handläggning görs vanligtvis i större valutor eller finansiella certifikat (aktier och obligationer) eller vissa typer av produkter, och det kan innefatta handel med optioner, terminer och index på stora marknader. 2 Lån, som refererar till pengarna som agenten ger kunden direkt om agenten är en bank eller via en tredje part om agenten inte är en bank. 3 Riba, som inträffar i denna transaktion i form av avgifter för att försena affären. Detta är ränta som debiteras köparen om han inte fattar ett beslut samma dag och som kan vara en procentandel av lånet eller ett bestämt belopp. 4 Kommissionen, vilket är de pengar som agenten får som en följd av de investerare (kunder) som hanterar honom, och det är en överenskommen andel av värdet av försäljningen eller inköpet. 5 Löftet, vilket är ett åtagande som tecknats av kunden om att lämna avtalet med agenten som ett pant för ett lån, vilket ger honom rätt att sälja dessa kontrakt och ta tillbaka lånet om kundens förluster når en viss procentandel av marginal, såvida inte kunden ökar pantet för att kompensera för en nedgång i priset på produkten. Kommittén anser att denna transaktion inte är tillåten enligt shareeah av följande skäl: För det första: Det innebär uppenbart riba, vilket är representerat av tillägget till lånets belopp som kallas betalar avgifter för att försena affären. Detta är en sorts haraam riba. Allaah säger (tolkning av meningen): O du som tror Rädsla Allaah och ge upp vad som är kvar (från dig) från Ribaa (hädanefter) om du är (verkligen) troende. 279. Och om du inte gör det, ta ett meddelande om krig från Allaah och hans budbärare, men om du ångrar dig ska du ha dina kapitalbelopp. Deal inte obehörigt (genom att fråga mer än dina kapitalbelopp), och du får inte behandlas obehörigt (genom att få mindre än dina kapitalbelopp) För det andra: Agenten säger att kunden måste hantera honom, vilket leder till att man kombinerar både att ge en låna för något till gengäld och betala provision, som är likadant att kombinera att ge ett lån och sälja samtidigt, vilket är förbjudet i shareeah eftersom Messenger (Allaahs frid och välsignelser är på honom) sade: Det är inte tillåtet att ge ett lån och sälja samtidigt Hadeth berättades av Abu Dawood (3384) och al-Tirmidhi (3526), ​​som sa att det är en hasan saheeh hadeeth. I det här fallet har han gynnat sitt lån, och Fuqaha är enhälligt överens om att varje lån som ger en fördel är haraam riba. För det tredje: Förhandlingar som görs på detta sätt på de globala marknaderna involverar vanligtvis många kontrakt som har haram enligt shareeah, såsom: 1- Handla i obligationer, som hör under rubriken av riba som är haraam. Detta konstaterades i en resolution av det islamiska Fiqh-rådet i Jeddah, nr. 60, i sin sjätte session. 2- Handla icke-diskriminerande i bolagets aktier. Den fjärde uttalandet av det islamiska Fiqh-rådet i den muslimska världsledan i sitt fjortonde sammanträde i 1415 AH uppgav att det är haram att handla i aktier i företag vars huvudsakliga syften är haram, eller några av deras affärer involverar riba. 3- Försäljning av valutor görs vanligtvis utan hand att handbyta vilket gör dem tillåtna enligt shareeah. 4- Avtal i optioner och futures. En resolution av det islamiska Fiqh-rådet i Jeddah nr. (63) uppgav i sin sjätte session att alternativ inte är tillåtna enligt shareeah, eftersom syftet med att hantera dessa kontrakt inte är pengar eller tjänster eller en finansiell skyldighet som det är tillåtet att utbyta. Detsamma gäller för terminer och handel med index. 5- I vissa fall säljer agenten något som han inte äger och säljer det man inte äger är förbjudet i shareeah. För det fjärde: Denna transaktion innebär ekonomisk skada för de berörda parterna, särskilt kunden (investeraren) och samhällets ekonomi i allmänhet, eftersom den bygger på att låna överflödig och ta risker. Sådana saker innebär vanligtvis att fusk, vilseledande människor, rykten, hamstra, artificiell inflation och snabba och starka prissvängningar, i syfte att snabbt bli rik och förvärva andras besparingar på olagliga sätt. Därför kommer det under rubriken att konsumera folks rikedom olagligt, förutom att avleda rikedom i samhället från verklig och fruktbar ekonomisk aktivitet till denna typ av risk som inte har någon ekonomisk fördel och det kan leda till en allvarlig ekonomisk oro som kommer att leda till stor förlust och skada i samhället. Rådet uppmanar finansinstitut att följa de finansieringsformer som föreskrivs i shareeah och som inte involverar riba och liknande och inte har skadliga ekonomiska effekter på deras kunder eller på ekonomin i allmänhet, som shari-partnerskap och liknande. Och Allah är Kraftens Källa. Må Allah skicka välsignelser och fred på vår profet Muhammad och hela hans familj och följeslagare. Avsluta citat från Majallat al-Majma al-Fiqh al-Islami. utgåva nr. 22, sid. 229. Vi ber Allah att styra oss och dig. Och Allah vet bäst. Webbplatser som eToro erbjuder tjänster där du kan köpa och sälja valutor. råvaror (guld, silver, olja etc.) och index (SPX500, NSDQ100, DJ30, UK100, FRA40, GER30, etc). Det är i grunden en online trading plattform. Det sätt som det fungerar är att du till exempel köper guld eller euro till ett pris från den nuvarande marknaden och säljer det senare till ett högre pris (om priset stiger). Nu förutspår du marknaden och tror att euron kan stiga mot dollar eller vice versa, vilket kanske kan hända. Jag vet inte mycket om Intressen eller Riba och jag undrar om ovanstående handel är Halal i islam. Detaljerade svar med autentiska referenser uppskattas. Kommentarerna till denna fråga övertygade mig om att det var Halal, tills jag läste följande på eToro. Både FX och råvaror handlas på spotmarknaden i 24 timmar. Vid 17:00 New York-tiden rullas alla öppna positioner för de närmaste 24 timmarna och det dagliga intresset läggs till företagets konton var 24: e timme. Företaget kan då antingen betala räntan eller debitera kundkontot för att täcka avgifterna. Med ett islamiskt konto ser vi till att det inte finns någon Riba i någon form under hela kontraktets löptid. På valutamarknaden, om du inte stänger handeln före klockan 17:00 i New York, kommer alla öppna affärer automatiskt att rullas över, vilket normalt utgör ett problem för dem som följer islamisk lag, på grund av den eventuellt osäkra ränta som belastas för övergången . Men med ett eToro-islamiskt konto stängs alla dina positioner klockan 17:00 (10:00 UST) och du kan sedan öppna dem omedelbart för att undvika alla ränteproblem och handel enligt islamisk sharia-lag. Om kunden väljer att omedelbart öppna en handel, kommer kunden inte att betala något intresse av intresse. Theres ingen tvekan om att valutahandel är ett av de svåraste dilemmanna i islamisk rättspraxis (Faqih). Å ena sidan kräver det en samtidig utbyte av valutor, vilket gör det till en typ av hand att handbyta. Å andra sidan överväger samtida forskare rekordet av pengar som överförs till eller från ett bankkonto som leverans. För att lösa problemet har flera beslut och fatwas utfärdat. Enligt dessa dekret är villkoren för handel med valuta: Omedelbar köp och försäljning utan dröjsmål Valutorna måste överföras från säljarens konto till köparens och vice versa. Kostnaden för handeln ska betalas utan dröjsmål. Inga ränta på handel. I händelse av att det finns något intresse av intresse, kommer avtalet att vara ogiltigt, ogiltigt och Haram. Salaam och välkommen till Islam. SE, Vi föreslår att du läser vanliga frågor. Vi är glada att ha dig som en del av vårt samhälle. Ta en titt på mycket uppvotade frågor och svar, samt FAQ för att få en uppfattning om vad vi förväntar oss här. Vi förväntar oss vanligtvis att svaren i stor utsträckning tar upp frågan som ställdes, bakom referenser och bevis. När du bygger upp några ryktepunkter kan du lämna kommentarer (som den här) på ett inlägg. ndash Abdullah Mar 3 13 på 8:30 Som du vet redan intresse är haraam, behöver jag förmodligen inte ge någon hadith eller quranic vers för att bevisa det. Om jag behöver bevisa detta först, snälla låt mig veta som det inte tar lång tid. Baserat på din forskning kan jag tydligt se att du tror att aktiemarknaden är mycket svår för muslimer, och du är rätt, det är Baserat på min egen forskning, här är problemen: Företaget får inte ha en produkt som är förbjuden i islam , alkohol, räntebaserade lån mm osv. Företaget får inte vara i skuld, det vill säga det får inte betala ränta på ett lån. Företaget får inte använda pengar från aktieägare och klibba dessa pengar till ett räntebaserat konto och tjäna intresse för det. Dessa 3 poäng utesluter det mesta av aktiemarknaden. Men du kan fortfarande hitta företag genom vilka du fortfarande kan komma in på aktiemarknaden på ett halaal sätt. Till exempel, HSBC Amanah Freedom Plus-konton, låter dig göra just det. Till exempel har de forskare som övervakar medel och ser till att de är halaal. Så snart de befinner sig som haram, avlägsnas ett visst lager från en fond. Plus allt relaterat till intresse tas automatiskt bort från fonderna och ges till välgörenhet. Jag vet inte hur många av dessa typer av företag det finns runt om i världen, det här är det enda jag har hittat med lite forskning.

No comments:

Post a Comment